LA VIDA AL TIPI
PROJECTE
DELS CAMPAMENTS
“una
experiència dels infants i per als infants”
Caro von
Arend
lavidaaltipi.blogspot.com
ÍNDEX
INTRODUCCIÓ
1. PLANTEJAMENT DE L’ACTIVITAT – emmarcament de l’acció
1.1.
MARC INSTITUCIONAL – L’ENTITAT
1.2.
MARC SOCIOPEDAGÒGIC – EL PROJECTE EDUCATIU
·
Ideari, opcions de fons.
·
Anàlisi de la realitat sobre la qual actua preferentment
l’entitat
·
Projecte educatiu – Objectiu general i objectius
específics
2. PREPARACIÓ DE
L’ACTIVITAT
2.1.
ESTUDI DELS CONDICIONAMENTS
·
Equip humà: els monitors
·
Participants
·
Relació amb els pares i
mares
·
Condicions de treball
2.2. ESTRUCTURA EDUCATIVA
·
Objectius
·
Metodologia
2.3.
INFRASTRUCTURA
EDUCATIVA
·
Organització de l’equip de monitors
·
Definició de les activitats
·
El quotidià
·
Conclusió personal
INTRODUCCIÓ:
Personalment, he de dir que el fet
de viure a l’aire lliure, voltada de Natura, em fa sentir lliure i em fa ser
feliç, això els hi passa també a la majoria de nens quan es troben en un espai
natural. Quan una persona se sent feliç sense cap mena d’esforç ho transmet i
“encomana” a les persones que l’envolten. Aquest és, sens dubte, el secret de
l’èxit dels campaments: que són FELIÇOS.
1. PLANTEJAMENT DE L’ACTIVITAT - emmarcament de
l’acció
1.1. MARC INSTITUCIONAL – L’ENTITAT
El tipus de
projecte de lleure en el qual emmarquem la nostra acció educativa és de
caràcter puntual i es concentra en època de vacances escolars, fora del medi
quotidià.
Es duu a terme en
una zona d’acampada que consta de les següents instal·lacions: 4 tipis (tendes
índies) de 5 places, 2 tipis de 10 places, una carpa. cuina i lavabos.
La finca de la
Cavorca, es troba situada a 5Km de l’Esquirol, per pista
forestal, en una zona muntanyosa, molt rica en vegetació i fauna, protegida i
declarada refugi de fauna salvatge, que permet apropar-se a la vida en relació
a la terra, el clima i els éssers que hi habiten.
Les activats que s’hi realitzen es
desenvolupen, per tant, en plena Natura.
Aquest espai neix
de la il·lusió de fer un projecte de vida, de valors on hom pugui trobar la
possibilitat de fer un pas més en el seu procés de maduresa, i el seu principal
objectiu és el de mantenir viu el lligam de l’home amb la terra.
1.2. MARC
SOCIOPEDAGÒGIC – EL PROJECTE EDUCATIU
- Ideari, opcions de fons__________________________________________
Creiem en una forma d’acció:
- Pluralista: on es respectin totes les ideologies i
creences.
- Des d’una visió global de la persona, sense fer
diferències per qüestions de sexe, classe social, ideologia, creença i cultura
i valorant l’enriquiment que aquestes diferències ens proporcionen.
- Democràtica: on es respectin i escoltin totes les
opinions. On es faci de la comunicació un procés actiu, efectiu i enriquidor
utilitzant coma mecanismes el debat i el consens. Intentant estimular, a través
d’una visió oberta i crítica valors com: el respecte, la tolerància, la
solidaritat, l’actitud de diàleg, etc.
- Participativa: que planteja continguts a partir d’una
experiència i una realitat concretes que tots podem viure en la pròpia pell i
sentir com una experiència personal propera per, des d’aquí, aprofundir en
ella.
- Activa i lliure: on l’acció sigui el camí per assolir els
objectius, però sense deixar de banda que utilitzant uns “bons” mitjans, els
objectius es defineixen per sí sols. Es a dir, que hem de vetllar per ambdues
coses i treballar perquè tant els mitjans com els objectius siguin coherents.
- No competitiva: basada en la cooperació.
- A partir de les necessitats de cada persona i respectant
el seu propi procés.
- On l’aprenentatge està basat en l’observació, el
descobriment i l’experimentació d’un mateix i l’entorn.
- Dirigida a l’adquisició d’uns hàbits d’autonomia
personal, de convivència amb la resta del grup, i de respecte envers el medi
ambient.
- Anàlisi de la realitat sobre la
qual actua preferentment l’entitat___
El
que es pretén és afavorir la presa de consciència, el respecte i el compromís
cap a tot el que ens envolta i d’aquesta manera poder contribuir a una millora
tant de la nostra humanitat com del medi, en definitiva de la nostra qualitat
de vida. Essent aquesta la realitat sobre la qual actuem preferentment.
- Projecte educatiu - Objectiu general______________________________
Mostrar
un camí cap a l’equilibri amb el medi que ens envolta i afavorir una bona
convivència.
Mitjançant el
respecte cap a la Terra i a tots els éssers que hi habiten per, d’aquesta
manera, despertar actituds d’afecte, d’amor i de gratitud envers tot el que ens
envolta.
Intimant amb la
Naturalesa, mostrant la interrelació home-terra d’una forma senzilla i
palpable, aprenem que la Terra és generosa i comprenem la necessitat de
protegir l’entorn per tal que no es deteriori.
Per altra banda,
prendre consciència de la importància que té i d’una manera pràctica, fer
adonar, que es pot malmetre i ens és vital, i que adoptant uns hàbits d’ètica
mediambiental, tots sortim beneficiats.
Utilitzant el
marc institucional en el que es porta a terme l’acció educativa es crea un
tipus de clima diferent al que estem acostumats, donant-se a conèixer una altra
forma de vida, molt rica en tots els aspectes, vinculada a la Natura.
En quant a la
convivència, en una societat cada vegada més individualitzada, és important
mostrar els avantatges que comporta viure en comunitat, on es comparteix,
segons el grau d’implicació de cadascú, gairebé tot: espai, material,
sentiments, inquietuds, angoixes, etc. On hom s’esforça per assolir uns
objectius comuns i on els esforços, pel fet de ser compartits, es fan més
lleugers.
Per tot, cal que hi hagi una bona
convivència, essent aquest l’objectiu que
engloba tots els altres: respectar,
responsabilitzar-se, comunicar-se, compartir, cooperar, saber-se posar al lloc
de l’altre, la capacitat de participació, d’aportar idees, etc.
Comprendre,
respectar i construir normes per a dur a terme una vida
col·lectiva i una bona convivència
no és fàcil, i crec que difícilment són vàlides si ens venen imposades, per
això les normes del campament han anat sorgint dels anys de convivència i les
anem modelant i consensuant dia a dia, entre tots.
El diàleg és el
principal company de la convivència, ja que ens acosta a una forma de vida més
social (als campaments s’utilitza el “pal de parlar”, del que faré esment a les
activitats) per a la pràctica d’aquesta capacitat.
Per tal de crear
un bon clima de convivència i poder-nos ajudar els uns als altres, és necessari
conèixer-nos, tant a nosaltres mateixos - per poder clarificar la pròpia manera
de ser, de pensar i sentir, des dels diferents punts de vista i valors
personals - com a la resta del grup. D’altra banda, cal un cert grau d’autonomia,
amb la capacitat d’autorregular-nos per actuar amb més coherència.
Gran part de les
activitats estan especialment indicades per aquests propòsits.
- Objectius específics____________________________________________
- Agafar
responsabilitat.
- Basar
la tasca educativa en el respecte.
- Fomentar
la capacitat d’observació, de crítica i d’adquisició d’hàbits.
- Potenciar
un ensenyament actiu i lliure en el que es desenvolupin la iniciativa i la
creativitat atenent a la diversitat.
- Aconseguir
un cert grau d’autoestima, seguretat i confiança amb un mateix.
- Agafar
responsabilitat
El fet de viure
una situació tan nova i diferent és un bon vehicle per donar la possibilitat a
la persona de responsabilitzar-se de certes coses i sentir-se, així, bé amb
ella mateixa i en relació al grup.
Viure en un tipi,
és molt diferent que viure en una casa on, tancant la porta deixes a fora el
vent i la pluja. Això, per si sol fa que prenguis més responsabilitat i et fa
veure, per exemple, que has de tenir cura de les teves coses i mantenir el
“tipi” endreçat si no vols que se’t mullin o facin malbé.
Així doncs, es
demana que hom tingui cura de les seves coses, que ens rentem el plat després
dels àpats i participem en les tasques del campament (endreça, neteja, cerca de llenya,
cuina...), sempre segons les pròpies possibilitats, tenint en compte que el
grau de responsabilitat varia en funció de l’edat.
.
És important que
la responsabilitat no es visqui com una càrrega, si no més aviat com una
oportunitat de sentir-te útil, capaç o en un moment donat fins i tot necessari.
El millor regal per a un nen és confiar en ell, fer-lo responsable d’alguna
tasca. Un cop assolida, el premi és el reconeixement i l’aprovació de tot el grup: la tribu.
Els valors que
desenvolupen la capacitat de convivència, fan reflexionar al grup que està
compartint una sèrie de tasques comunes, i fa referència a una necessitat de
plantejar-se el treball com a forma de comunicació i creixement.
- Basar
la tasca educativa en el respecte
El respecte és el
punt neuràlgic de tota relació i és per això indispensable en qualsevol tipus
de convivència. Per tant, entre tots, marquem uns quants objectius clars i
fàcils d’assolir com a indicadors. A continuació es fa esment als objectius
dels darrers campaments:
Respecte cap al
grup:
-
Ens respectem tots, tal i com som.
-
Respectem l’hora d’anar a dormir i llevar-nos.
-
Respectem el silenci a l’hora de repòs del migdia .
-
Respectem el “tótem” de cadascú (allò que et molesta que
et facin, altrament
dit el teu “punt flac”).
-
Respectem el material i en fem un bon ús.
-
Abans de començar a menjar, esperem que hi siguem tots.
Respecte cap al medi:
-
No l’embrutem.
-
Fem un bon ús del sistema de deixalleria selectiu.
-
Estalviem l’aigua.
-
Tenim cura de les plantes i els arbres.
-
Respectem els animals que conviuen amb nosaltres.
- Fomentar
la capacitat d’observació, de crítica i d’adquisició d’hàbits
Tenint com a
mestra la Natura, fomentar la capacitat d’observació és inevitable, doncs és
per si sola la millor eina educativa; només cal observar, escoltar i t’arriba
la vivència i la comprensió de la gran harmonia que regna en ella.
D’una manera
simple i sense idees preconcebudes, t'adones de la impermanència i de la
grandiositat i bellesa que s’hi amaguen.
Educar actituds
és important a tots els nivells, però en aquest projecte ens centrem sobretot
amb les actituds relacionades amb el medi, doncs és potser en certa manera on
l’educació te mes difícil accés.
Actituds com ara:
ficar-te un embolcall a la butxaca, recollir la brossa que ens trobem pel camí,
parar-te a observar una flor en lloc d’arrencar-la i demanar permís a una
aranya per ocupar el seu lloc, son actituds de respecte, d’humilitat que no
tenen res a veure amb l’actitud de prepotència que massa sovint té l’home
davant la Natura.
- Potenciar
un ensenyament actiu i lliure en el qual es desenvolupin la iniciativa i
la creativitat atenent a la diversitat.
Tenim el costum
de programar-ho tot, d’omplir ràpidament el temps de lleure, (temps lliure,
temps de llibertat) amb mil-i-una
activitats i objectius concrets i ens oblidem moltes vegades del veritable
objectiu que comporta la mateixa paraula.
És que potser tenim por d’afrontar el que
significa viure lliurament perquè això ens suposa una gran implicació?
Tenir-ho tot
programat d’entrada pot semblar que et simplifica la feina, però quan vius a
l’aire lliure, voler seguir rigorosament un programa, la dificulta en gran
manera. A banda que el clima et condiciona totalment.
El programa és
necessari, però, en un moment donat s’ha de poder modificar i permetre la
improvisació.
Quant
d’important és també per a tots el temps per el temps, el no fer i estar, el
badar, el silenci. Per a l’indi el silenci és la veu del Gran Misteri i els
seus fruits son l’autocontrol, el valor autèntic, la paciència, la tolerància,
la dignitat i la reverència.
Des
del lleure tenim la possibilitat d’entrar en aquests espais, tabús per a
l’actual societat de la productivitat, i descobrir el que s’hi amaga: la
possibilitat d’inventar i crear, de prendre la iniciativa quan no hi ha res
preparat, l’encontre amb la pròpia inspiració, la reflexió, el silenci...
Així
doncs, es potencia un ensenyament actiu, però no estressant i sobretot lliure,
en el sentit més ampli de la paraula.
- Aconseguir
un cert grau d’autoestima, seguretat i confiança amb un mateix.
Aquest és un dels objectius que més
es pot treballar en el camp del lleure.
Superar la por,
l’enyorament, reconèixer les emocions i els sentiments que ens angoixen,
posar-los-hi nom, poder-ne parlar i compartir amb la tribu, adonar-te que allò
que pensaves que només et passava a tu, també passa a d’altres companys, donar
suport a l’autovaloració i la confiança, etc. són aspectes que reconforten i
transmeten confiança i seguretat.
És per això que
parlem de llibertat, d’alliberació i fins i tot de teràpia. Un cop resolt això,
pot tenir lloc l’entrega, el fluir, la comprensió de la responsabilitat, la
convivència sana i l’alegria de completar-se a través de l’altre essent cadascú
qui és.
És evident que el
treball de grup i les condicions en les quals ens trobem ens facilitaran molt
aquesta tasca.
2. PREPARACIÓ
DE L’ACTIVITAT
2.1. ESTUDI DELS CONDICIONAMENTS
- Equip humà: els monitors_______________________________________
A l’hora de
definir l’equip es te amb compte l'experiència, tant en l'acompanyament dels infants com en tot el que te a veure amb el medi ambient i la Natura, és a dir el cúrriculum VITAL o experiència VITAL, en el sentit més ampli de la paraula, doncs és una tasca que demana molta
implicació i un esforç d’interiorització per part de tot l’equip, incloent la cuinera i els
pre-monitors, per tal de mantenir i fer palpable una
actitud envers la vida, és a dir, educar en l’exemple.
En quant a titulació, seguint la normativa, l’equip està format per:
En quant a titulació, seguint la normativa, l’equip està format per:
Caro von Arend: Organització i gestió. Títol de directora
en el temps de lleure. Contacontes professional.
Íria Comajoan: Mestra d'educació infantil.Títol de monitora en el temps de lleure.
Íria Comajoan: Mestra d'educació infantil.Títol de monitora en el temps de lleure.
Marta Druguet: Títol de monitora i directora en el temps de lleure.
Helena Vilar: Organització i gestió. Cuinera, Títol de monitora en el lleure. Biòloga. Cuinera
Helena Vilar: Organització i gestió. Cuinera, Títol de monitora en el lleure. Biòloga. Cuinera
Camila Stallard: Cuinera. Estudiant de psicologia
Martí Saborit: Títol de monitor en el lleure.
Pau Comajoan: als campaments porta la part de logística. Doctor en Biomedecina,
Tots portem molts
anys d'experiència en el món de l'educació, del lleure i la vida a la natura, i
treballem professionalment en aquest àmbit la resta de l'any.
- Participants: Infants,
adolescents i adults__________________________
La
forma d'enfocar el projecte semblava destinat a un col·lectiu que creiem
minoritari. La gran acceptació que té fa pensar que hi ha un determinat grup de
persones que valoren més un oci sa, tranquil i poc massificat, casolà i humà,
allunyat de l'estrès, les presses, les “mega” activitats i la súper
planificació en la que, massa sovint, estem immersos.
En quant les
edats, a “la tribu” tothom troba el seu lloc i l'edat no importa.
Vull fer esment a
aquest aspecte, que crec molt important donat que no es dona gaire sovint, de
fet cada vegada sembla que estem més separats i ens costa conviure amb persones
de diferent edat.
Als campaments es dóna aquesta oportunitat, i
lluny de suposar un problema - tot i que si bé és cert que comporta un xic més
de feina a l'hora de planificar les activitats - crec és un enriquiment.
- Relació amb els pares i mares____________________________________
En
general, el primer contacte és o bé a través del telèfon o per correu
electrònic on és dona resposta a les seves inquietuds, dubtes,
pors... o comenten algun aspecte del seu fill/a a tenir en compte.
Els pares
sempre són benvinguts i se’ls convida a participar en qualsevol de les
activitats sempre i quan avisin amb antelació i, evidentment, no interfereixin
en el bon funcionament d’aquesta.
L’últim
dia, se’ls hi prepara una festa i es fa un petit espectacle, amb música, teatre
o dansa, segons la iniciativa dels participants.
· Condicions de treball____________________________________________
Les condicions en que treballem
no tenen res a veure amb la comoditat a la que estem acostumats (ni taules, ni
cadires, ni llits, ni sofàs, ni “teles”...). Per tal de donar una alternativa a
aquestes necessitats s’avitualla un dels tipis, el més gran, amb estores i
coixins, contes i llibres, instruments i jocs de taula. És un espai molt
agradable i de seguida se’l fan molt seu.
També hi ha un espai entre la
vegetació on es pengen unes hamaques, un bon lloc per descansar o fer-hi
tertúlia.
Aquests espais s’utilitzen, sobretot,
després de dinar, durant l’estona que entre tots hem acordat de respectar com a
temps de repòs i silenci.
El tipi gran s’utilitza com
aixopluc, en cas de pluja, ja que és l’únic en el què s’hi pot fer foc i s’hi
viuen vetllades i moments molt importants de convivència.
Les
activitats van en funció del lloc, per tant totes es realitzen a l’aire lliure
o al recer del tipi gran.
El fet de treballar a l’aire
lliure, et condiciona molt qualsevol activitat.
En cas de pluja, hi ha la possibilitat de fer grups més petits i repartir-nos per diferents espais ( carpa. caseta de fusta, taller, cuina, tipi gran) i ha activitats
pensades per fer a la carpa amb tot el grup i també la utilitzem en cas de tempesta, per
dormir.
2.2. ESTRUCTURA EDUCATIVA
- Objectius_____________________________________________________
Coincideixen amb els citats
anteriorment en el projecte educatiu.
- Metodologia___________________________________________________
Com ja he dit anteriorment, el mètode que més
s’utilitza és l’observació.
En altres
aspectes s’utilitza una metodologia progressiva, treballant pas per pas.
Així doncs es comença per fer activitats que
no demanin massa implicació i que afavoreixin el contacte i la coneixença, fixant
la principal atenció en l’individu i observant la resposta de cada persona
individualment: quin rol agafa cadascú, quines necessitats o mancances mostra,
qui demana més atenció, qui passa desapercebut, etc. per, a continuació, poder
treballa el grup.
Mica en mica cadascú va trobant el seu lloc
en el grup, això es fa possible creant un clima d’estimació i de respecte,
mitjançant eines com les reunions de tribu i el pal de parlar entre d’altres i
sobretot, gràcies a la ferma voluntat d’aprendre a resoldre conflictes i alhora
saber-ne treure profit.
Més endavant, es torna a fixar l’atenció en
l’individu, aquesta vegada, ajudant-lo i animant-lo a treure’s la màscara que
és la imatge personal volguda i/o imposada. Aquell que ha agafat confiança i
seguretat pot mostrar-se als altres tal com és, com se sent i ho pot fer
gràcies al fet que prèviament s’ha sentit acceptat pel grup. Aquest pas no
tothom està disposat a donar-lo i, evidentment, en cap cas es força a ningú a
fer-ho.
En referència a
la presa de responsabilitat, s’utilitzen les tasques diàries:
Cap de la tribu,
Guies, guardians del foc, guaridors, cuiners, ajudants de cuina, neteja dels lavabos, guardians del material.
Els grups es fan
mitjançant diferents jocs.
Com a
responsabilitats generals, està acordat que cadascú ha de tenir cura de les
seves pertinences, mantenir-les endreçades i rentar-se els seus estris de
menjar. També entre tots s’ha de vetllar per l’endreça i cura de tot el
material comú.
En quant el medi,
es té en compte un sistema de deixalleria selectiu.
Es realitzen
diferents tallers de reciclatge (paper, instruments..).
Fem referència a
la importància de mantenir el sota bosc net i es crea un petit camp de treball
per tal de netejar-lo i extreure’n llenya pel foc.
Resumint, podríem
dir que el mètode a seguir, és com ja he esmentat abans, el d’educar amb
l’exemple i fer palpable, mitjançant la pròpia vivència i d’una manera
senzilla, la situació causa-efecte:
Si separem el
paper – el podem tornar a utilitzar i evitar la tala d’arbres.
Si netegem el
sota bosc – evitarem incendis i a més ell ens donarà material per les nostres
necessitats (llenya per escalfar-nos i cuinar, etc).
Si separem la
matèria orgànica – disminuïm el volum de deixalles i alimentem un munt
d’animals.
Si no embrutem el
bosc – hi estarem molt més a gust
etc.
2.3. INFRASTRUCTURA EDUCATIVA
- Organització de l’equip de
monitors_______________________________
Les diferents
responsabilitats estan repartides de la següent manera:
Caro: Direcció,
organització, i gestió.
Helena: Direcció, organització, i gestió., Cuina, elaboració del menús i compra.
Helena: Direcció, organització, i gestió., Cuina, elaboració del menús i compra.
Cami: Ajudant de cuina
Íria: Coordinadora tallers i activitats. Recerca,
compra i supervisió del material i organització dels tallers.
Marta: Organització i dinamització de les activitats i joc
Marta: Organització i dinamització de les activitats i joc
Martí: Organització i dinamització de les activitats i jocs.
Pau: Logística
(Tots tenim el títol de Responsables de prevenció i higiene impartit per la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya.)
Les tasques però,
són rotatives, tots fem de tot.
- Definició de les activitats________________________________________
Explicar totes
les activitats seria molt llarg, per tant em limitaré a citar-ne algunes, les
més significatives.
Per a algunes
activitats, utilitzem com a fil conductor els quatre elements (terra, aigua,
foc, aire) i les direccions (Nord, Sud, Est, Oest, a dalt, a baix i al centre).
Cada dia té
assignat un element, i l’activitat de desperta hi està relacionada.
També hi ha les
cases dels elements, situades cada una en la seva direcció, que és un espai on
cada element n’és el protagonista (petits altars) i on s’hi realitzen diferents
tallers relacionats amb l’element (ex. a la casa de la terra sempre hi ha fang
i eines per poder-lo modelar i un tapís gran per teixir)
Altres activitats:
Cerimònia de benvinguda o del canvi
de nom
Cerimònia dels elements
Despertes (jocs, tai-xi, ioga, dansa
o expressió corporal)
Joc per triar el cap de la tribu i
repartir càrrecs
Pal de parlar (importància del
diàleg i del torn de paraula)
La cabana
El cançoner
Missatges secrets,
etc.
Sortides: al Riu,
a la Vall: hípica, nocturna a veure els estels, etc.
Jocs: de presentació,
de confiança, jocs de pistes i coneixença de l’entorn, d’orientació, de nit, de
pluja, olimpíades dels animals.
Tallers: d’arcs i
fletxes, cuina, reciclatge, atrapa-somnis, mandala amb sorra, espelmes, tapís,
costura, instruments, disfresses, màscares...
Tallers
corresponents als quatre elements.
- El quotidià____________________________________________________
Als campaments,
el quotidià és molt important i és del que em de tenir més cura. No es pretén
fer grans tallers, grans activitats sinó que el que es vol transmetre és una
forma de viure, per això, les tasques quotidianes adquireixen molta
importància.
- Conclusió personal____________________________________________
Gran part de la
meva vida l’he dedicada a l’educació i al món dels infants i mai fins ara havia
quedat tant satisfeta de la meva tasca.
Crec que el que
s’aconsegueix en aquest espai que hem creat és omplir el buit que hi ha avui en
dia entre les persones i la Natura, entre les persones i l’espiritualitat o
transcendent, entre les persones i les persones... és evident que els infants
se senten atrets per aquest aspecte nou d’interrelació, d’interiorització.
Aquests tres
aspectes o àmbits de relació són tan necessaris que no es pot privar a les
persones en estat pur, que són els infants, de viure’ls.